درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1400/11/09 - 12:07:1
تعداد بازدید: 928
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

گزارش سی‌.‌ان.ان: در آینده نزدیک نظم جدیدی بر دنیا حاکم می‌شود

آژانس خبری سی.ان.ان از «پایان نظم جهانی- به شکلی که تاکنون بر جهان حاکم بود» گفته و مدعی شده که در یک آینده نزدیک یک سری قدرت‌های جدید بر دنیا حکمرانی خواهند داشت.

به عقیده این آژانس خبری «دوران ابرقدرتی آمریکا در آستانه تمام شدن است. حداقل این که جایگاه ابرقدرتی این کشور با چالش‌های زیادی روبروست- و این موجب شده در نگاه رقبای آمریکا، این کشور در آستانه افول و از دست دادن موقعیت رهبریش به شمار آید».

در این مطلب که به قلم زاک ولف به رشته تحریر درآمده؛ ضمن اشاره به گیج‌کننده بودن شرایط فعلی دنیا برای آمریکایی‌ها- از نظر اوضاع حاکم بر عرصه روابط بین‌الملل و البته تناقضات رفتاری آمریکا مثلا در دو کشور افغانستان و اوکراین (که در افغانستان نیروهای ایالات متحده خارج شده و هم‌زمان در اوکراین دست به دخالت می‌زنند)؛ ادعا شده که دوران ابرقدرتی آمریکا در حال اتمام است.

سی.ان.ان در ادامه مطلب بعد از اشاره به جسورتر شدن کشورهای خودکامه‌ای مانند روسیه و چین؛ به دیگر عواملی که ابرقدرتی امریکا را به چالش کشیده‌اند، پرداخته است. به عقیده نویسنده این مطلب سیاست‌های پوتین و البته انفعال حاکم بر سیاست‌های خود آمریکا مهم‌ترین عواملی هستند که نقش رهبری ایالات متحده آمریکا را در اروپای شرقی، اروپای غربی، خاورمیانه و به طور کلی در سراسر جهان به آزمایش گذاشته‌اند.

به باور زاک ولف؛ سی سال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با ایجاد تنش و تهدید به تجاوز و تسخیر اوکراین در شرق اروپا، آمریکا را در شرایطی دشوار قرار داده است. ولادیمیر پوتین احتمال پذیرش اوکراین در ناتو را به توسعه‌طلبی ناتو تعبیر کرده و با این بهانه اوکراین را به حمله تهدید کرده است. اتفاقی که دولت بایدن و تمام ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی را در موقعیتی قرار داده که برای حفظ اقتدار ابرقدرتی خود چاره‌ای جز بازدارندگی مقابل روسیه ندارند. برای همین هم هست که بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که بعد از روشن شدن تکلیف بحران اوکراین ترکیب ابرقدرت‌های دنیا با تغییرات اساسی روبرو خواهد شد. یعنی حمله روسیه و بی‌عملی آمریکا این کشور را از رهبری جهان خلع خواهد کرد و در نقطه مقابل هم عقب‌نشینی احتمالی روسیه باعث خواهد شد که دیگر تهدیدها و بلوف‌های پوتین جدی گرفته نشود- که به معنای خدشه در جایگاه این کشور می‌تواند به شمار آید.

این موضوع (یعنی نقش روسیه در حفظ جایگاه ابرقدرتی آمریکا) به نوعی در غرب اروپا نیز مصداق دارد. در حقیقت در اروپای غربی نیز آمریکا برای حفظ و تقویت نفوذ و جایگاه خود باید بتواند اعضای ناتو را علیه روسیه متحد کند- که این امر در صورتی رخ خواهد داد که این کشور بتواند نقش روسیه در تامین انرژی و به خصوص گاز اروپا را تضعیف، و جریان سوخت از خاورمیانه و آسیا به اروپا را تضمین کند.

سی.ان.ان چالش اصلی آمریکا، در آسیا، برای حفظ ابرقدرتی‌اش را چین می‌داند- و البته بحران خودمختاری تایوان- که این هم به طور مستقیم به چین ربط دارد. این کشور که مدت‌هاست آرزوی تصاحب تایوان را دارد، برای رسیدن به این هدف باید از پس ایالات متحده برآید- که مهم‌ترین حامی دولت دموکراتیک تایوان است. کره شمالی دیگر چالش مهم آمریکا در منطقه آسیاست- که این واقعیت که این کشور منزوی در ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده، از نظر حفظ اعتبار و جایگاه ابرقدرتی آمریکا چندان به نفع این کشور نیست.

به باور نویسنده سی.ان.ان؛ جایگاه آمریکا در خاورمیانه با خطرات بیشتری مواجه است. حملات موشکی و پهبادی متعدد در عراق و سوریه به پایگاه‌های نظامی آمریکا، جنگ ائتلاف عربستان سعودی در یمن و حملات حوثی‌ها به محل استقرار نیرو‌های امریکایی در امارات، و البته مهم‌تر از همه مسئله جمهوری اسلامی ایران چالش‌های بزرگ آمریکا در خاورمیانه هستند؛ که حل و رفع این تنش‌ها می‌تواند تعیین‌کننده موقعیت آمریکا در فردای رفع این بحران‌ها باشد. به خصوص فرجام توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام و دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای نقش محوری و بنیادینی در این زمینه خواهد داشت.

نویسنده سی.ان.ان در ادامه با تاکید بر نقش خود امریکا در شکل‌گیری این اوضاع، ادعا کرده که نقش بی‌عملی و انفعال آمریکا در ایجاد تنش‌های جهانی از جسارت رقبای ایالات متحده بیشتر بوده است. مثلا ماجرای اوکراین، به عقیده نویسنده، ناشی از تلقی مخالفان آمریکا مبنی بر تضعیف فزاینده این کشور است- که اوضاع این منطقه را در بن‌بست عجیبی قرار داده و در عین حال به پیشروی هر چه بیش‌تر رقبا منجر شده است.

استفان کالیسون تحلیلگر سی.ان.ان بر این پندار مهر تائید زده و معتقد است «چالش‌هایی که در مسیر حفظ اقتدار و جایگاه ابرقدرتی آمریکا پیش آمده، به دلیل شکل‌گیری این تصور در میان دشمنان آمریکاست- که واشنگتن دیگر قدرت و توانایی‌های نیمه دوم قرن بیستم خود را از دست داده است».

به عقیده این کارشناس؛ به‌رغم ادعای بایدن و دیگر دموکرات‌ها مبنی بر بازگشت امریکا، اما، خود این کشور با مسایلی مانند فاجعه خروج بی‌نظم از افغانستان و البته عقب‌نشینی از برخی از تعهدات استراتژیک خود، جایگاه و صلاحیتش برای رهبری جهان را زیر سوال برده است. دشمنان آمریکا هم آگاه از خستگی این کشور از دو دهه جنگ و در عین حال انفعال دولت بایدن در یک سال استقرارش در کاخ سفید، حساب دیگری روی واکنش ضعیف احتمالی آمریکا در صورت حمله به اهداف و منافعش باز کرده‌اند.

زاک ولف در سطور پایانی ولادیمیر پوتین را مهم‌ترین عامل ایجاد چالش برای ادامه ابرقدرتی آمریکا به شمار آورده است. خودکامه مستقر در کرملین- که در دو دهه اخیر مستقیم یا غیرمستقیم در بسیاری از زمینه‌ها آمریکا را در وضعیت دشواری قرار داده است. پوتین- که دلیل رفتارهایش برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی روشن نیست- با دخالت در بسیاری از بحران‌های سال‌های اخیر، از اوکراین تا سوریه و عراق و حتی در بحران هسته‌ای ایران، آمریکا را در موقعیت نشان دادن عکس‌العمل قرار داده است. اعمالی که به باور «فیونا هیل» کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز و مامور سابق سازمان سیا در روسیه با هدف تحت فشار قرار دادن آمریکا انجام می‌گیرند.

این کارشناس اطلاعاتی و امنیتی به نیویورک‌تایمز گفته که «هدف اصلی پوتین این است که امریکا را از اروپا بیرون کند. انتقام کاری که سی سال پیش آمریکا در مورد اتحاد جماهیر شوروی انجام داد و اروپای شرقی را در اختیار گرفت».

جیل دوگرتی رئیس سابق دفتر سی.ان.ان در مسکو نیز با این موضوع موافق است و می‌گوید که «پوتین به دنبال تکرار پایان جنگ سرد است». این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان حتی از این هم گام‌ها فراتر گذاشته و می‌گویند که «پوتین با آگاهی از واقعیت قدرت رو به زوال و در آستانه افول آمریکا نه به دنبال تکرار دهه نود، بلکه در پی تکرار شرایط سال‌های پایان جنگ دوم جهانی است- که نیمی از اروپا را تحت کنترل گرفت و در ادامه با کشیدن یک پرده آهنین از معرض دید بقیه دنیا پنهان کرد».

این گروه بر این باورند که اتفاقا در حال حاضر این آمریکاست که مانند روسیه پس از فروپاشی شوروی به مخمصه افتاده است. این کشور در مقابل مردم و منتقدان داخلی‌اش تضعیف شده و در مقابل دشمنان خارجی‌اش هم عقب‌نشینی کرده- و همین هم هست که پوتین را وسوسه کرده از بن‌بست اوکراین استفاده کرده و ضعف‌های ایالات متحده را در سراسر جهان طنین‌انداز کند.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/26504


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.